Kako nam Google in Facebook sledita?

Blog, Digital

Vsi smo že slišali o spletnih »piškotkih«, o tem, kako nam oglaševalske platforme, kot sta Google in Facebook, sledijo in nas targetirajo z oglasi, opazujejo naše obnašanje na spletu, skrbno hranijo naše »metapodatke« (in jih delijo z drugimi oglaševalci).

Poglejmo Facebook. Vse se začne, ko se logiramo v Facebook, ki nam pošlje identifikacijski piškotek, mi pa ga nato pridno shranimo na naš računalnik. Kot omenjeno – nič nenavadnega. Ta piškotek je vezan izključno na Facebook, kar pomeni, da nihče (razen Facebooka) ne more prebrati njegove vsebine. Facebook torej ve, kdo smo (ko smo se prijavili, je dobil naše podatke), shrani pa si tudi ostale podatke (kakšen računalnik imamo, kakšen brskalnik uporabljamo, našo lokacijo in še marsikaj drugega). Medtem ko veselo brskamo po spletu (ko smo se iz Facebooka že odjavili, a imamo na računalniku še vedno njihov piškotek), obiščemo spletno stran, na kateri prebiramo zanimivosti o npr. naši najljubši glasbeni skupini. Ta spletna stran ima vkorporirano Facebook kodo, ki omogoča hitro deljenje, komentiranje ali všečkanje strani na družabnih omrežjih. Kot rečeno, lahko dotični piškotek prebere samo Facebook, ki pa je preko kode vkorporiran v spletno stran vaše najljubše skupine, zato je lahko piškotek prebral. Facebook sedaj ve, kdo ste in katero glasbo poslušate.

Poglejmo še primer Googla. Ko se prijavite v Gmail, Koledar, Drive ali Youtube, vam Google pusti svoj »piškotek«. Ko brskate po straneh vaše najljubše glasbene skupine, morda ne veste, da ima večina spletnih strani vkorporirano tudi analitiko (Google Analytics), preko katere lahko spremljajo svoje obiskovalce med klikanjem po njihovi spletni strani – več o tem v naslednjem zapisu.. Kot rečeno, lahko prej shranjen piškotek prebere samo Google (prebral ga je preko vkorporirane Analitics kode) – sedaj ve, kdo ste in kakšno glasbo imate najraje.

Če najljubšo glasbeno skupino zamenjamo z nakupovalno stranjo ali obiskovanjem raznih blogov, smo Googlu in Facebooku na pladnju servirali naše nakupovalne navade in naše interese. 

Ko oglaševalci ustvarimo oglaševalske kampanje, vas ne targetiramo z imenom in priimkom, pač pa to storimo glede na vaše navade, interese, zanimanja, obiske spletne strani in lokacijo. Poleg Googla in Facebooka še veliko oglaševalskih in analitičnih platform uporablja piškotke, ki jih je mogoče uporabiti za raznorazne namene.

Vas je (še vedno) strah piškotkov?

Poglejmo nekaj konkretnih primerov uporabe piškotkov. Kako izvemo, koliko in katere piškote nam spletna stran shrani na naš računalnik? Preprosto: ko smo na spletni strani, samo kliknemo na simbol ključavnice na levi strani domene – ta nam razkrije certifikat spletne strani (dandanes je https že obvezen!) in seveda število uporabljenih piškotkov. S klikom na piškotke pa nam brskalnik za vsako spletno stran prikaže, kateri piškotek je uporabljen. Brez skrbi, niso vsi piškotki samo za oglaševanje – nekateri piškotki so nujni za delovanje spletne strani, da si lahko stran zapomni vaše nastavitve in pretekle obiske ter prikaze.

Oglejmo si konkretne primere (velja v času tega zapisa in ob odprtju ene spletne strani):

https://www.rtvslo.si  <<  ta spletna stran uporablja 62 piškotkov

https://www.delo.si << ta spletna stran uporablja 103 piškotke

https://www.24ur.com << ta spletna stran uporablja 76 piškotkov

Se vam zdijo piškotki prevelik poseg v vašo zasebnost?

Imate nadzor nad vašimi podatki, ki jih posredujete oglaševalskim platformam?

Želite izvedeti, kako lahko “anonimno” brskate po spletu?

Vas zanima več? Pridite k nam na kavo!

Ponosni smo na uspešne zgodbe naših partnerjev

Petrol

Petrol Ticket je uveljavljen posrednik vstopnic za prireditve in dogodke. Agencija GIG soustvarja uspešno zgodbo Petrol Ticket s pripravo ticketinga in zasnovo digital in social kampanj.

Primož Roglič

Primož je del svetovnega elitnega vrha, s svojimi uspehi pa premika meje dosedanjih slovenskih dosežkov v kolesarstvu. Agencija GIG je zgodbo enega izmed največjih slovenskih športnih imen podprla na področju zasnove sponzorskega koncepta.

CEDEVITA OLIMPIJA

Košarkarski klub Cedevita Olimpija je začel novo zgodbo o ljubljanski košarki, del zgodbe pa je tudi Agencija GIG, ki zgodbo soustvarja na digital, web in VIP hospitality področjih ter na področju sponzorstev.